Cum să fii un vorbitor mai bun în negociere? (II)

Leverage » Blog » Cum să fii un vorbitor mai bun în negociere? (II)

Am început luna trecută să discutăm un subiect sensibil nu numai în negociere, ci și în activitățile noastre profesionale de zi cu zi: vorbitul în public. În prima parte a acestui articol, am povestit despre motivele temerii de a ne susține punctul de vedere în fața celorlalți, precum și despre câțiva factori care influențează abilitatea de a fi vorbitori buni în negociere.

Ce face un vorbitor bun într-o negociere

Pe lângă atenția la elementele verbale și non-verbale, mai există câteva lucruri-cheie care ne pot aduce cu un pas mai aproape de un discurs convingător și credibil pentru ceilalți:
Atenția la celălalt
• Feedback-ul cerut
Atunci când vorbim în fața celorlalți, tendința este să ne concentrăm mai mult pe ce spunem noi în loc să fim atenți la celălalt. Mai e sau nu cu noi? Ne ascultă în continuare sau s-a plictisit? Înțelege ceea ce vrem să îi transmitem?
Pentru asta, trebuie să ne asigurăm în permanență că mesajul nostru este decodificat așa cum ne-am dori. Cere feedback, verifică faptul că sunteți pe aceeași lungime de undă, pune întrebări. Important e nu să te auzi tu vorbind, ci să te asiguri că celălalt te ascultă. Altfel, riști să devii agresiv sau prea îndrăzneț dacă mergi înainte fără să ții cont de input-ul celui din fața ta.

Abilitatea de a spune povești
Poveștile sunt foarte importante în vorbirea în public și în abilitatea de a transmite mesaje puternice, cu impact, ușor de reținut. Fă paralele, diversifică-ți conținutul speech-ului, mizează pe alegorii și alege povești cu elemente din universul interlocutorului căruia i te adresezi.

4 exerciții practice care te ajută să devii un vorbitor mai bun

Dacă vrei să-ți îmbunătățeti abilitățile, iată de unde poți începe.
Exersează în situații informale
Găsește un mediu sigur, cu care ești obișnuit și în care poți exersa – la restaurant cu prietenii, cu familia, cu colegii etc.
Nu sări etape
Una dintre cele mai mari greșeli pe care le poți face este să te arunci la a vorbi în fața a 100 de persoane din prima încercare, doar pentru că ai această ocazie. Obișnuiește-te cu audiențe diferite, de mai mici dimensiuni mai întâi și treci apoi la următorul nivel.
Tratează lucrurile cu seriozitate
Chiar de la primii pași, tratează orice situație cu seriozitate. Nu te gândi „am mai spus bancul ăsta de trei ori înainte”. Lucrurile pot sta foarte diferit de la un context la altul – îți dai seama că e nevoie să îți adaptezi discursul la audiență și la reacțiile acesteia; așadar, bancul poate fi mai lung sau mai scurt, poate fi spus altfel la o bere cu prietenii versus ca o concluzie în fața unei audiențe de business ș.a.m.d.
Nu te baza doar pe spontaneitate și carismă
Desigur, și una, și alta ajută. Un vorbitor bun se poate face plăcut printr-un echilibru fin între lucrurile serioase punctate și destinderea atmosferei. Totuși, poți să crezi în spontaneitate și în carismă, dar să nu te bazezi 100% doar pe ele.
Cea mai bună spontaneitate e cea pregătită. Steve Jobs nu era doar carismatic – biografii lui spun că își exersa discursurile de lansare a produselor Apple ore și zile întregi până când era mulțumit chiar și de ultimul detaliu: cum cade lumina și unde dă click în prezentare.

Nu în ultimul rând, e de reținut că a fi un vorbitor bun e o poveste fără sfârșit. Nu poți spune că ai atins o dată nivelul maxim și apoi nu mai e nevoie să lucrezi la nimic. De fiecare dată, e aceeași poveste: ”If you fail to prepare, prepare yourself to fail”.

Sursă foto

E-book gratuit
Cum devii puternic în negociere

Descarcă gratuit studiul de caz „Cum devii puternic în negociere” semnat de Sabin Gîlceavă și află cum identifici și transmiți mesaje și semnale care te fac mai puternic într-o negociere.

Descoperă cum a reușit un antreprenor român, care părea să pornească dintr-o situație dezavantajoasă, să încheie un acord peste așteptările inițiale – prin aplicarea strategiilor corecte de reechilibrare a balanței puterii.

Materialul este bazat pe un caz real gestionat alături de specialiștii Leverage.