Despre orgoliu și de ce nu trebuie să îi faci loc în negocierile tale

Leverage » Persuasiune » Despre orgoliu și de ce nu trebuie să îi faci loc în negocierile tale

Nu de puține ori auzim: “Nu judeca lucrurile dupa aspect”, iar în articolul de azi îmi propun să accentuez beneficiile concrete pe care le ai atunci când privești dincolo de aparențe.

dddd
Sursa: Trademarkia.com

Ideea articolului mi-a venit în parc, la o partidă amicală 🙂 de fotbal cu fiul meu, unde ni s-a alăturat un puști dornic de companie. Nu obișnuiesc să judec pe cineva după îmbrăcăminte, eu însumi nefiind un fashion icon, dar văzând față în față un băiețel de 6 ani, îmbrăcat în pantaloni groși de ski, cu 2 numere mai mici, foarte uzați și nepotriviți pentru sport și altul de 9 ani, îmbrăcat în echipament sportiv și despre care știam că se antrenează la un club de ceva timp, recunosc că nu i-am dat primului nicio șansă. Pentru că am judecat strict aspectul exterior al acestuia. La fel și fiul meu, care era pe punctul de a pierde această partidă amicală. L-a salvat doar faptul că era mai înalt. Pentru că, deși nu ne-am așteptat, puștiul celălalt juca remarcabil, fără să se fi antrenat vreodată la nivel profesionist. 

Așă că am plecat din parc cu gândul acesta: de câte ori nu lăsăm garda jos doar pentru că cel din fața noastră nu exprimă putere prin felul în care arată? Sau de cate ori nu ratăm oportunități din cauza orgoliului care ne suprapoziționează strict pe criterii legate de aspect? 

Prima impresie…contează?

Sursa: Stock.Adobe.com

Mi-am amintit atunci și de un fost cursant – om de vânzări pentru o cunoscută marcă auto. Ce îl ajuta pe el să câștige tot timpul în plus față de colegii lui era faptul că nu lăsa niciun client neabordat. Nu mă refer la clienții care își tradau situația materială prin aspect ci la cei îmbrăcați simplu, despre care colegii lui considerau că “intră doar să se uite, că nu au posibilități pentru astfel de produse”, iar de multe ori, nu doar că aveau posibilitatea, dar chiar plecau din showroom cu mașini de lux. 

Știi probabil că unii dintre cei mai bogați oameni din lume au dressing-ul plin cu haine la fel pentru a nu adăuga încă o decizie de luat pe lista zilnică.

Probabil că este o mentalitate la care, cel puțin la noi în țară, încă mai e de lucru.

Sunt și cazuri în care un negociator cu experiență apelează la varianta de a se subpoziționa intenționat, prin prisma aspectului, dar aici vorbim de un dirty trick și îi vom dedica un articol separat.

Crezi că puterea stă în ce vede cel din fața ta?

Ca în orice aspect al vieții, măsura este cheia și în negociere. De aceea, un negociator abil nu lasă hainele să vorbească pentru el. Uneori, o ținută prea elegantă îl poate inhiba pe cel din fața ta iar într-o negociere nu vrei asta. Vrei să generezi un mediu prietenos, în care celălalt să vorbească deschis și să coopereze, nu să transmiți mesaje de putere prin eleganța costumului. Mai ales că, așa cum spunem mereu, negocierea nu este despre “a-l face” pe cel din fața ta, despre cine e mai puternic și cum să arați asta mai evident. Negocierea este despre a te pune în acord cu celălalt astfel încat ambii să plecați mulțumiți de la masa discuției.

Sursa: Pinterest

Așă că situația ideală este echilibrul, nu atrage atenția asupra ta prin haine, dar nu judeca în niciun fel ținuta celui din fața ta. 

Pe final, te lăsăm cu întrebarea: Dacă ai fi martor la o negociere între Steve Jobs, fără să știi cine e, și o persoană îmbrăcată în costum de lux, pe cine ai paria?


Află cum să negociezi mai ușor contracte mai profitabile

E-book gratuit
Cum devii puternic în negociere

Descarcă gratuit studiul de caz „Cum devii puternic în negociere” semnat de Sabin Gîlceavă și află cum identifici și transmiți mesaje și semnale care te fac mai puternic într-o negociere.

Descoperă cum a reușit un antreprenor român, care părea să pornească dintr-o situație dezavantajoasă, să încheie un acord peste așteptările inițiale – prin aplicarea strategiilor corecte de reechilibrare a balanței puterii.

Materialul este bazat pe un caz real gestionat alături de specialiștii Leverage.