Ghidul bun e un trainer în bermude

Leverage » Blog » Ghidul bun e un trainer în bermude

M-am bucurat de o vacanță superbă în Zanzibar și m-am întors mult mai bogat cu oameni, locuri, amintiri și povești de viață care m-au trecut printr-un carusel de emoții. Deși sunt recunoscător pentru tot ceea ce sunt, ce trăiesc și ce am în București, părți din mine au rămas în pădurea de mangrove, la ferma de condimente, pe plajă privind cum răsare luna, în apa aia ireală căutând stele de mare, la școala din sat cântând și dansând cu copiii sau luând prânzul direct pe podea în casele oamenilor care trăiesc la limita sărăciei, dar rămân foarte ospitalieri și își păstrează zâmbetul pe buze mai mereu.

În fiecare călătorie de explorare a insulei am fost îndrumați de ghizi locali, care ne-au condimentat drumurile cu glume, cântece și informații utile și au făcut să treacă timpul petrecut în mașină fără să simțim gropile nenumărate sau umiditatea excesivă și căldura (bine, aici și A/C ul a ajutat :).

Dacă era unul singur care făcea treaba asta excelent, aș fi zis că este o excepție, dar pare că este ceva comun pentru mulți dintre ei și despre asta vreau să vă povestesc în cele ce urmează.

I-am cunoscut astfel pe Sadi (sau Sandu Negru cum îi place lui să se prezinte râzând grupurilor de români), pe Slim și pe Mohamed și am realizat cât de apropiate sunt profesiile noastre de ghid și de trainer.

Ce fac toți trei ghizi de succes:

  1. 1. Se prezintă cu umor și, mai ales, pe limba ta (la propriu: Sandu Negru știe 6 limbi străine și “rupe” multe cuvinte și în Română, printre care și mămăliguță,  sarmale și ciorbiță :);
  2. 2. Structurează programul zilei, fac agenda și ți-o comunică la începutul călătoriei: îți spun exact ce vei vizita și cât o să dureze fiecare segment;
  3. 3. Comunică agenda atât la începutul călătoriei, cât și pe parcurs, între obiectivele turistice, oferind astfel predictibilitate și poate ajusta pe parcurs timpii rămași pentru alte vizite;
  4. 4. Crează sentimentul de Afiliere la grup (ex: Slim începea ziua cu un cântecel de grup, pe barcă și termină călătoria cu același cântecel. Sadi oferea tuturor accesorii vestimentare făcute din frunze de palmier: coif, cravată, inel etc);
  5. 5. Oferă informații puține, clare și de impact bazate pe date, pe cifre și oferă și propria părere (subiectivă) dacă este cerută, nu le amestecă pe cele două;
  6. 6. Ascultă empatic, invită turiștii să pună întrebări de clarificare și validează înțelegerea acestora pe tot parcursul experienței;
  7. 7. Râd mult, folosesc umorul, te fac și pe tine să râzi mult. Pe tot parcursul experienței. Asimilezi astfel informații și experiențe de învățare simțindu-te bine mereu;
  8. 8. Nu îți dau “mură-n gură” ci te provoacă pe tine să găsești răspunsuri înainte de a-ți oferi informația (ex: Sadi întâi te punea să miroși și să guști frunzele sau coaja copacilor să ghicești înainte de a spune ce condimente sunt);
  9. 9. Îți spun ce le place lor cel mai mult din toată experiența și asta amplifică trăirile tale (Cred că mi-a plăcut să înot în Blue Lagoon de 10 ori mai mult doar pentru cum a prezentat locul Slim: “Este locul meu preferat de pe toată insula. Aici vin eu să înot și să mă regăsesc.” Apoi, cu umor: “Oricum eu îi spun Green Lagoon că este verde, nu albastră, dar așa e promovată de marketingul turistic “:))
  10. 10. Folosesc foarte mult limbajul Non-Verbal, contactul vizual cu toată lumea, gesturile și intonația;
  11. 11. Conduc grupul ferm, dar nu autoritar, mai mult ghidând înspre direcția cea bună și înspre respectarea normelor de timp alocat per obiectiv turistic;
  12. 12. Se adaptează extrem de ușor la specificul fiecărui grup și al fiecărui turist din grup.

Până la urmă ce e trainerul dacă nu un ghid pentru un grup de turiști care vor să plece mai bogați după călătoria lor?

Sigur, scopul este unul de învățare, destinațiile sunt conceptele teoretice și experiențele de învățare și se află în același spațiu fizic pentru că ducem doar mintea cursanților către AHA-urile mult dorite și suntem la cămașă și nu în pantaloni scurți.

Sunt norocos și recunoscător pentru meseria pe care mi-am ales-o și nu aș schimba-o pentru nimic în lume.

Eh, sau poate doar pentru cea de ghid turistic pe o insulă din Africa… :))

Hakuna Matata!

E-book gratuit
Cum devii puternic în negociere

Descarcă gratuit studiul de caz „Cum devii puternic în negociere” semnat de Sabin Gîlceavă și află cum identifici și transmiți mesaje și semnale care te fac mai puternic într-o negociere.

Descoperă cum a reușit un antreprenor român, care părea să pornească dintr-o situație dezavantajoasă, să încheie un acord peste așteptările inițiale – prin aplicarea strategiilor corecte de reechilibrare a balanței puterii.

Materialul este bazat pe un caz real gestionat alături de specialiștii Leverage.