Justifică-ți propunerile

Leverage » Blog » Justifică-ți propunerile

Ești la bibliotecă. Coadă mare în fața copiatorului. În fața ta, alti oameni așteptă, în liniște, pentru a copia materialele de care au nevoie. Deodată apare cineva care sare peste rând, cerând permisiunea de a folosi copiatorul:

– Mă scuzați, am doar cinci pagini de copiat. Aș putea folosi copiatorul?

Care crezi că sunt șansele ca persoana respectivă să primească permisiunea de a sări peste rând?

Conform experimentului realizat de Ellen Langer – profesor de psihologie în cadrul Harvard University, în 60% din cazuri cererea a fost aprobată.

Experimentul a mers mai departe și a analizat posibilitatea de a primi un răspuns pozitiv, în cazul în care solicitantul oferă și un motiv pentru care sare peste rând:

– Mă scuzați, am doar cinci pagini de copiat. Aș putea folosi copiatorul, sunt foarte grăbit?

Justificând motivul pentru care voia să sară peste rând, șansele de a primi un răspuns pozitiv au crescut spectaculos de la 60% la 94%.

În următorul pas al experimentului a fost analizată situația în care solicitantul oferă un motiv pentru care vrea să sară peste rând, motivul fiind însă unul pueril:

– Mă scuzați, am doar cinci pagini de copiat. Aș putea folosi copiatorul, am de făcut câteva copii? 

Deși motivul oferit era nesustenabil pentru a justifica sărirea rândului, în 93% din cazuri solicitantul primea un răspuns pozitiv.

Experimentul scoate în evidență modalitatea în care tindem să reacționăm în momentul în care suntem confruntați cu o cerere. Tindem să o acceptăm mai ușor dacă cererea nu vine singură, ci vine însoțită de o justificare.

Negociatorii abili intuiesc asta. Drept urmare, își însoțesc propunerea, cererea, de un argument logic sau emoțional prin care o justifică.

Statistic vorbind, chiar și un argumentul mai slab este mai bun decât nimic. Iar într-o negociere importantă, atent pregătită și planificată, n-ar trebui să fie greu de găsit o justificare pentru fiecare cerere în parte.

 

Sursă foto

E-book gratuit
Cum devii puternic în negociere

Descarcă gratuit studiul de caz „Cum devii puternic în negociere” semnat de Sabin Gîlceavă și află cum identifici și transmiți mesaje și semnale care te fac mai puternic într-o negociere.

Descoperă cum a reușit un antreprenor român, care părea să pornească dintr-o situație dezavantajoasă, să încheie un acord peste așteptările inițiale – prin aplicarea strategiilor corecte de reechilibrare a balanței puterii.

Materialul este bazat pe un caz real gestionat alături de specialiștii Leverage.