Mesaje de putere pe care le transmit candidații la președinția americană

Leverage » Blog » Mesaje de putere pe care le transmit candidații la președinția americană
sursa: http://www.cbsnews.com/
sursa: http://www.cbsnews.com/

sursa: http://www.cbsnews.com/

Hillary Clinton versus Donald Trump, adică una dintre cele mai controversate dar și mai urmărite lupte politice americane din ultimii zeci de ani; alegerile prezidențiale care marchează multe premiere: prima femeie care candidează la președinția americană, primul candidat cu un trecut atât de eclectic ca al lui Trump, prima întrecere politică ce polarizează puternic taberele de votanți. O cursă electorală foarte interesantă și ofertantă în ce privește mesajele de putere pe care le transmit cei doi contracandidați.

Discutăm în continuare despre aceștia – nu din punct de vedere politic, al ideilor sau programelor expuse, nu pentru a da dreptate unei părți sau alteia –, ci pentru a analiza ce reușesc să transmită cei doi prin discursul lor. Identificăm împreună strategii de persuasiune care ne folosesc la fel de mult și în negocierile de business sau de zi cu zi. Orice dezbatere, orice formă de comunicare este, în același timp, și o negociere, un exercițiu de persuasiune. Să vedem ce mesaje folosesc H. Clinton și D. Trump pentru a atrage de partea lor electoratul. Cât de eficiente se vor dovedi într-un final acestea, vom vedea pe 8 noiembrie.

Donald Trump: outsider-ul răzvrătit care promite abandonarea sistemului politic clasic

Mesajele de putere sunt transmise în primul rând la nivel non-verbal. Donald Trump mizează pe statutul lui de outsider, cu care mulți oameni se pot identifica ușor și prin care îi poate convinge pe cei nehotărâți, în general „sătui” de sistemul politic clasic. Face acest lucru printr-o agitație continuă; în dezbaterile electorale televizate de până acum, punându-i în paralel pe cei doi candidați, Trump are mereu o mimică expresivă, exagerată chiar, gesticulează amplu, tocmai pentru a distrage atenția de la spusele contracandidatului său.

Donald Trump este, de altfel, un actor foarte bun, ceea ce îi permite să apeleze la aceste trucuri care îl aduc pe el în centrul atenției. Tot aceste strategii îl fac pe Trump și un personaj cu atât mai greu de tolerat de cei care au deja o părere negativă formată despre el: pentru că se plasează într-o extremă, Trump este perceput cu ușurință ca un „clovn”, un „măscărici” de către cei care nu îl plac.

Hillary Clinton: candidatul matur politic, experimentat și de neatins

Pe de altă parte, în ce privește non-verbalul, strategia pe care pare să meargă Hillary Clinton este aceea a afișării unui zâmbet de neclintit și a unei fizionomii impasibile.

H. Clinton transmite siguranță, calm, stăpânire. Spre deosebire de Trump, ea zâmbește continuu, chiar și în momentele sensibile, în care primește acuzații serioase la adresa soțului său, Bill Clinton, sau referitoare la faptul că ar fi „o mincinoasă”. De asemenea, are o abilitate de a puncta foarte bine anumite lucruri, de a prezenta convingător beneficiile programului Obama Care, de exemplu, accentuând cuvinte, folosindu-se cu pricepere de tonalitatea vocii. Toate acestea o ajută să arate că stăpânește foarte bine subiectele la care se referă.

 La fel ca în cazul lui Donald Trump, strategiile de mai sus o fac greu de plăcut pentru cei din tabăra opusă: de multe ori, e considerată ipocrită, falsă, lipsită de substanță.

Trump vs. Clinton la nivel verbal. Strategii de evitare a răspunsurilor de la ambii candidați

Din punct de vedere verbal, observăm la ambii o strategie a se sustrage în mai multe situații răspunsului direct la anumite întrebări. Aceasta poate fi și un dirty trick prin care cei doi încearcă să devieze discuția de la subiecte sensibile și a o îndrepta către propria agendă. De exemplu, când Trump este întrebat dacă recunoaște ce a spus despre femei și dacă acesta este modul în care se raportează în general la acestea, precum și atunci când Hillary e întrebată despre cele 33.000 de e-mailuri pe care le-a șters, ambii răspund scurt și evaziv, urmat de un „dar” și de aducerea în discuție a unor subiecte mult mai puternice pentru public, cu un grad mai mare de inumanitate (ISIS, terorism, islamofobie etc.), reușind astfel să mute focusul de pe problema inițială.

Ceea ce mai face Trump la nivel verbal este și încercarea de a se afilia cu democrații nemulțumiți – o plajă semnificativă, de altfel –, discreditând-o pe Hillary Clinton în nenumărate contexte. Pe de altă parte, Hillary își propune să capitalizeze prin prezența ei, afișând o atitudine „mămoasă”, prietenoasă, afectuoasă chiar, deși riscă deseori să determine efectul contrar. Trump are o naturalețe mai pronunțată – deși mai brutală, hilară de multe ori, tot ea îl face să pară și un personaj mai autentic.

Concluzii. Mesaje de putere transmise de candidații americani la președinție

Raportându-ne strict la mesajele de putere transmise, diferențele dintre cei doi sunt evidente. Donald Trump câștigă prin spontaneitate și incisivitate, în timp ce Hillary Clinton mizează pe calm, siguranță de sine, stăpânirea reacțiilor imediate.

Indiferent de cine va câștiga alegerile americane, modul în care se prezintă cei doi e, cu siguranță, de urmărit în continuare.

E-book gratuit
Cum devii puternic în negociere

Descarcă gratuit studiul de caz „Cum devii puternic în negociere” semnat de Sabin Gîlceavă și află cum identifici și transmiți mesaje și semnale care te fac mai puternic într-o negociere.

Descoperă cum a reușit un antreprenor român, care părea să pornească dintr-o situație dezavantajoasă, să încheie un acord peste așteptările inițiale – prin aplicarea strategiilor corecte de reechilibrare a balanței puterii.

Materialul este bazat pe un caz real gestionat alături de specialiștii Leverage.